W noc z 5 / 6 lipca przewieźliśmy pokaźnych rozmiarów stalowy most inspekcyjny. Transport odbył się na trasie pomiędzy ul. Hutniczą, Estakadą Kwiatkowskiego, a Nabrzeżem Węgierskim w Gdyni. Konstrukcja wraz z zestawem transportowym osiągnęła rozmiary 25m długości x 5,5m szerokości x 6,3m wysokości. Z naszych informacji wynika, że to najwyższy ładunek transportowany po drogach publicznych Trójmiasta od 13 lat.
Rekordowa wysokość ładunku w połączeniu z ograniczeniami
wynikającymi z infrastruktury drogowej na trasie przejazdu wymagała czasowego
wstrzymania ruchu kolejowego oraz operacji podnoszenia sieci trakcyjnej. Do
tego zadania zaangażowano dwa pociągi specjalne PKP, które dwukrotnie podnosiły
kolejową sieć trakcyjną umożliwiając przejazd zestawu ponadgabarytowego.
Do realizacji transportu zastosowano ciągnik Volvo FH16 660 KM oraz
specjalistyczną, 6-osiową naczepę rozciąganą typu semi, wyprodukowaną na
specjalne zamówienie Scandinavian Express przez firmę Nooteboom. Wykorzystanie hydraulicznego zawieszenia z
systemem poziomującym do transportu ładunków ponadgabarytowych z wysoko
umieszczonym środkiem ciężkości, umożliwiło stabilny transport ładunku. W akcji wzięło udział 2 kierowców oraz 4 pilotów, a także dodatkowo 2
pojazdy techniczne wraz z obsługą do demontażu sygnalizacji drogowej.
Transport taki dużej konstrukcji stanowił nie lada wyzwanie logistyczne dla całego naszego zespół spedytorów, kierowców i pilotów. Na etapie planowania trasy konieczne było uzyskanie kilkadziesięciu zezwoleń od właściwych zarządców dróg publicznych i infrastruktury kolejowej. Gabaryty ładunku wymagały wielokrotnego blokowania ruchu drogowego oraz wjazdu z ulicy Hutniczej na Estakadę Kwiatkowskiego pod prąd tyłem, a następnie wprowadzenia całego zestawu w ślimak zjazdowy. Zapas po obu stronach ładunku na łuku Estakady wynosił tylko 10-15cm. Precyzyjny przejazd udał się dzięki kwalifikacjom kierowców i pilotów oraz wykorzystaniu bezprzewodowego sterowania osiami naczepy.
Cała akcja przebiegła zgodnie z planem i zakończyła się nad
ranem rozładunkiem na nabrzeżu portowym. Stamtąd konstrukcja mostu popłynęła do
Obiorcy w Norwegii.
Nie po raz pierwszy widowiskowy projekt ponadgabarytowy
realizowany przez Scandinavian Express wzbudził zainteresowanie mediów. Zobacz relację
z transportu opublikowaną przez Gazeta Wyborczą i portal Trojmiasto.pl